Kohti viisasta työyhteisöä

Avoimen eettisen foorumin kannanotto Potilaan, työntekijän vai hallinnon hyvä? sai vastakaikua sairaalan johdolta. AEF:n delegaatiolle avautui mahdollisuus täsmentää johdon ja työntekijöiden väliseen vuorovaikutukseen ja työhyvinvointiin liittyviä näkökantoja johtoryhmän kokouksessa 2.12.2014. 

AEF:n delegaatiossa olivat lääkäri Heikki Ahtola, psykologi Maarit Hamunen sekä yhdyshenkilö Mikael Taylor. Ahtolan ja Taylorin puheenvuorot olivat suoraan tekstimuodossa, joten ne julkaistaan myös AEF:n nettisivulla sellaisinaan. Ohessa Taylorin puheenvuoro. Ahtolan puheenvuoroon tästä: Meidän hyvä sairaala

 

Kohti viisasta työyhteisöä

Jos kapteeni luotsaa laivan läpi myrskyn, niin onko kohtuullista pyytää häneltä enempää? Jos taas konehuoneen kuumuudessa huhkiva merimies pitää laivan merikelpoisena läpi myrskyn, niin onko kohtuullista pyytää häneltä enempää?

Maanantaina 3.11. järjestettiin Avoin eettinen foorumi teemalla Hyvän hoidon haaste kiristyvässä taloudessa. Tilaisuus oli tarpeellinen ja tervetullut. AEF:n työryhmä tulkitsi ja tulkitsee, että keskustelua tulee jatkaa. Järjestetty foorumi ja signaalit eripuolilta työkenttää välittävät kuuntelemisen arvoista viestiä. Työntekijöillä näyttää olevan aito ja merkittävä huoli hyvän hoidon vaarantumisesta ja voimien hupenemisesta. Jotain tulisi tehdä, mutta mitä?

Viestintäsuunnitelma. Työhyvinvointisuunnitelma. Tiedottaja. Työhyvinvointipäällikkö. Intranet – uudistuva sellainen. Kun talosta löytyy näin merkittäviä dokumentteja, ammattinimikkeitä ja viestintäkanavia ei voida kiistää: työhyvinvoinnin ja laadukkaan viestinnän eteen on tehty ja tehdään lujasti työtä. Tästä kaikesta täysi tunnustus sairaalan johdolle. Vuorovaikutuskysymykset ja työhyvinvointi otetaan tosissaan. Mutta vaikka suunnitelmat, dokumentit, virat ja välineet jäsentävät ja palvelvat kokonaisuutta, ongelman ydin ei ole mitä, vaan MITEN.

Analogia lääkäri-potilas-tilanteesta: jos lääkärin työssä potilasta ainoastaan kliinisesti informoidaan, mutta hänestä ei välitetä ihmisenä, menetetään merkittävä biologinen liittolainen: potilaan tunne siitä, että hänestä pidetään hyvää huolta. Kivuliaskin toimenpide on siedettävämpi ja inhimillisempi, jos se tapahtuu huolenpidon ilmapiirissä.[1] Jos lääkäri haluaa tarjota parhaita palveluita oikeaan aikaan, silloin hän ei voi jäädä lääkäri-potilas-suhteessa pelkän informoinnin tasolle tai ulkoistaa kohtaamista sairaanhoitajalle tai vastaanottovirkailijalle.

Hyvä lääkäri voi ja yhdistää tehokkuuden ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen. Voiko sen tehdä myös Se työyhteisö ja organisaatio, missä lääkäri työskentelee? Ja jos työyhteisö ei sitä tee, niin kuinka pitkään lääkäri jaksaa olla hyvä lääkäri?

Ohjatakseen laivaansa parhaimmalla mahdollisella tavalla viisas kapteeni haluaa tietää, mitä konehuoneessa tapahtuu. Hän haluaa nähdä ja kuulla henkilökohtaisesti oleellisimman ensikäden ammattilaisilta. Hän haluaa selvittää tämän ymmärtääkseen mitä voidaan tehdä, jotta laiva toimisi optimaalisesti. Mutta kapteenilla voi olla vieläkin tärkeämpi syy lähteä komentosillalta konehuoneeseen. Hän haluaa kätellä niitä käsiä, jotka ovat pitäneet kapteenin laivan ehjänä ja toimintakunnossa myrskyn keskellä.

Pehmoilua ja sentimentaalista tunteilua vai viisasta ja raudanlujaa johtamista?

Mikael Taylor, Avoimen eettisen foorumin yhdyshenkilö

[1] Psykologian tohtori Daniel Goleman, Sosiaalinen äly, 2007